Aanvragen

Een financiële bijdrage van het fonds, voor projecten in de geest van het werk van tante Mien, kan worden aangevraagd door het invullen van onderstaande formulieren. Het bestuur vergadert een aantal maal per jaar om de aanvragen te beoordelen aan de hand van de opgestelde criteria. Deze data staan jaarlijks hieronder vermeld. Uw aanvraag (incl. bijlagen) dient een maand voor de vergaderdatum te zijn ingediend.

Vergaderdata:

Informatie aanvragen financiële steun

Doel
Stichting M.C. van Beek heeft als doelgroep mensen met psychiatrische of psychosociale problemen. De richtlijn is dat deze problematiek in de DSM-5 beschreven is.

Zij geeft financiële ondersteuning aan projecten:

Voorwaarden

Om gehonoreerd te worden moet een project aan de volgende eisen voldoen:

  1. Het project moet passen binnen de doelgroep en doelstelling van de stichting M.C. van Beek.
  2. Het project wordt ingediend door een stichting, een vereniging of een ander juridisch lichaam.
  3. De indiener heeft bij voorkeur een christelijke levensovertuiging.
  4. Bij elke aanvraag moeten de volgende documenten worden meegestuurd; projectplan, projectbegroting, meest recente financieel jaarverslag en/of jaarrekening.
  5. Bij de eerste aanvraag moet ook worden meegestuurd; kopie KvK-uittreksel, kopie ondertekende statuten van de stichting en kopie van een actueel bankafschrift van de stichting.
  6. De instelling heeft bij voorkeur een ANBI status. Indien dat niet het geval is, kan er maximaal het bedrag dat vrij is van schenkbelasting worden gedoneerd.
  7. Het project dient uitgevoerd te worden binnen Nederland.
  8. Aanvragen voor individuele noden komen niet in aanmerking.
  9. De aanvraag richt zich op een éénmalige bijdrage, geen structurele financiering.
  10. Personeels- en exploitatiekosten worden niet vergoed.
  11. Er moet bereidheid zijn tot controle ter plaatse om te verifiëren wat met de toegekende gelden is gedaan.
  12. De maximale uitkering in 2025 bedraagt € 10.000. Dit bedrag wordt jaarlijks vastgesteld.
  13. Eenzelfde instelling kan maximaal drie aanvragen per vijf jaar indienen. Na de derde aanvraag kan een instelling tenminste twee jaar geen nieuwe aanvraag indienen.

 

Beoordelingsprocedure van de aanvraag

Indienen van een declaratie

Beoordelen van de declaratie en uitkering

 

    INVULFORMULIER GEGEVENS ORGANISATIE

    GEGEVENS CONTACTPERSOON

    GEGEVENS PROJECT



    Is uw instelling een ANBI instelling?

    U kunt een gift aanvragen tot het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag dat geldt voor het lopende jaar

    Zijn er bij andere fondsen subsidies aangevraagd?

    Is daar al op beslist?

    Heeft u in de afgelopen 5 jaar subsidie aangevraagd bij St. M.C. van Beek?

    Is van de subsidievoorwaarden kennis genomen??

    Required
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja

    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee
    Nee



    INVULFORMULIER GEGEVENS SOCIALE VEILIGHEID

    De Stichting M.C. van Beek hecht groot belang aan sociale veiligheid (beschermd zijn tegen grensoverschrijdend gedrag zoals mishandeling of seksueel misbruik). Instellingen die een aanvraag voor een financiële bijdrage indienen, vragen we daarom inzicht te geven in hun sociale veiligheidsbeleid. Dat kan door het invullen van onderstaande checklist. De checklist bevat aandachtspunten voor de veiligheid en is gebaseerd op praktijkervaring en de wettelijke vereisten.
    We eisen niet dat instellingen direct aan alle maatregelen voldoen. Wel hechten we veel waarde aan een goed bejegenings- en preventiebeleid. Daarom zijn een gedragscode en het opvragen van een VOG minimale vereisten. Om in aanmerking te komen voor een financiële bijdrage van de Stichting M.C. van Beek moet dit geregeld zijn, of binnen zes maanden worden gerealiseerd. De checklist is bedoeld als groeimodel: instellingen kunnen stap voor stap aan steeds meer punten voldoen. Ter ondersteuning vergoedt de Stichting M.C. van Beek voor maximaal twee (betaalde of onbetaalde) medewerkers de kosten van de training In Veilige Handen (via NOV) óf de inzet van een adviseur/vertrouwenspersoon van SESAM, tot een maximum van €400 per aanvraag.

    Download uitgebreide toelichting

    Bij het invullen van de checklist:

    • Is een maatregel bij u  geregeld? Klikt u op “IS GEREGELD’.
    • Is een maatregel bij u (nog) niet geregeld? Klik dan op “IS NIET GEREGELD”.
    • Heeft u nog niets geregeld? Vink dit dan onderaan de checklist aan. U hoeft in dat geval de rest van de checklist niet volledig door te lopen.

    Een gedragscode biedt duidelijkheid over gewenst en ongewenst gedrag in de relatie medewerker – bewoner. De code wordt bij alle arbeids-, stage- en vrijwilligersovereenkomsten gevoegd.

    Vergewisplicht: het is zeer wenselijk (en in sommige gevallen verplicht) om onderzoek te doen naar het arbeidsverleden van nieuwe professionele krachten, waaronder uitzendkrachten. Bijv. door de beroepsregisters te raadplegen en een VOG op te vragen. U mag uiteraard ook de geschiktheid van vrijwilligers en mantelzorgers onderzoeken. Maar dit is niet wettelijk verplicht.
    Verklaring omtrent gedrag: Dit is een verklaring die aangeeft dat het gedrag van de nieuwe medewerker in het verleden geen bezwaar vormt voor de functie die hij gaat vervullen.

    Omgangsregels zijn er voor iedereen, bewoners, medewerkers, maar ook bijv. voor gasten van uw bewoners.

    Professionals moeten kennis hebben van signalen, en handvatten hebben om gedrag adequaat te beoordelen, bespreekbaar te maken en om gepast te reageren. Deskundigheidsbevordering is dus nodig op alle onderdelen van het veiligheidsbeleid: bejegenings-, preventie- en reactiebeleid. Stichting M.C. van Beek biedt instellingen die een donatie hebben ontvangen (voor max. twee deelnemers per instelling) een volledige vergoeding van de kosten voor deelname aan de Training ‘In Veilige Handen’ (NOV) aan.

    Beschermende factoren kunnen grensoverschrijding voorkomen. Risicofactoren zijn gedrag, omstandigheden of kenmerken die de kans op grensoverschrijding vergroten. Onveiligheid kan voorkomen tussen bewoners onderling, in de zorgrelatie, bij familie en bekenden, in de dienstverlening, en door derden, (on-)bekende anderen. Veel onveiligheid speelt zich af tussen bewoners onderling, maar ook buitenshuis (sportclub, taxivervoer) zijn er risico’s die in kaart moeten worden gebracht.

    Een vertrouwenspersoon biedt een laagdrempelige en onafhankelijke mogelijkheid om dilemma’s en vermoedens over grensoverschrijding en seksueel misbruik op een veilige manier te bespreken. Een vertrouwenspersoon kan iemand binnen de instelling zijn, maar het kan ook een externe persoon zijn. Een interne vertrouwenscontactpersoon is een alternatief. Deze is dan eerste aanspreekpunt bij grensoverschrijdend gedrag en kan zo nodig doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon buiten de instelling. De Jeugdwet verplicht om gebruik te maken van vertrouwenspersonen van het AKJ.

    Het moet duidelijk zijn hoe medewerkers veilig incidenten en calamiteiten kunnen melden. Doel is dat deze worden besproken om ervan te leren en zo de zorg of werksituatie te verbeteren.

    U bent verplicht sommige incidenten te melden bij de Inspectie, hieronder vallen gebeurtenissen waarbij er sprake is van geweld richting een cliënt door een zorgverlener of een ander die in uw opdracht werkt, of wanneer er sprake is van geweld tussen cliënten onderling.

    U bent verplicht een meldcode te hebben, waaruit duidelijk wordt hoe met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling wordt omgegaan. Met huiselijk geweld wordt gedoeld op de relatie, niet op de locatie; het gaat dus om geweld door familieleden van bewoners en geweld tussen bewoners als zij een partnerrelatie met elkaar hebben.

    Geef de bewoners een stem en een mogelijkheid klachten te uiten. Informeer bewoners over waar of bij wie zij met eventuele klachten terechtkunnen en op welke wijze deze worden behandeld.

    BIJLAGEN BIJ EERSTE AANVRAAG (VIA APARTE MAIL)

    1. KvK-uittreksel
    2. Statuten – Meest recente en voorzien van handtekeningen
    3. Actueel bankafschrift – Naam moet overeenkomen met KvK; bedragen mogen zwartgelakt zijn

    BIJLAGEN BIJ IEDERE AANVRAAG (VIA APARTE MAIL)

    1. Projectplan – Beschrijving van het project en de doelen
    2. Begroting – Inclusief dekkingsplan en korte toelichting
    3. Jaarrekening – Meest recente, of overzicht van inkomsten en uitgaven
    4. Jaarverslag – Meest recente versie

    Hoe declareer ik de kosten rond mijn project?

    Is uw project volledig afgerond en heeft u alle bonnen verzameld? Dan kunt u uw declaratie bij ons indienen.
    Download hier het declaratieformulier.

    Declaratieformulier